nedeľa 26. augusta 2018

Cisár & Smrť v bunkri








Čítané: 8/2018
Počet strán: 144
Väzba: brožovaná
Vydavateľstvo: Absynt
Rok vydania:2017

Úryvok : Cisár začínal nový deň počúvaním hlásení. Noc je nebezpečná doba, počas ktorej sa intriguje, a Hajle Sillase vedel, že to, čo sa deje v noci, je dôležitejšie ako to, čo sa deje cez deň. Cez deň mal všetkých na očiach, ale v noci to nebolo možné. Práve preto pripisoval ranným hláseniam takú dôležitosť. Tu musím vysvetliť jednu vec: ctihodný pán nemal vo zvyku čítať. Písané a tlačené slovo pre neho nejestvovalo, všetko mu bolo treba referovať ústne.Náš pán nemal školy, jeho jediným učiteľom . aj to iba v dectve - bol francúzsky jezuita monsignore Jerome,neskôr biskup v Harere, priateľ básnika  Arthura Rimbauda.




Kniha cisár ma zaujala najmä témou aká sa v nej rozoberá. Je to téma, o ktorej my nemáme ani šajn, keďže žijeme v krajine, ktorá ma iné politické zriadenie, tiež aj kultúru, zvyky. Kniha sa odohráva v Etiópií, kde nám autor tejto reportáže opisuje, ako sa Etiópskemu ľudu podarilo zvrhnúť cisára v roku 1974. Hajle Sillase je týmto cisárom, ktorý je vyvýšený nad celý ľud, inteligentný a neomylný. 

V knihe sa rozoberá viacero tém - občianska vojna, analýza osobnosti. Téma občianskej vojny ma bavila viac, keďže takto zamerané knihy mám rada, ale trošku mi vadila tá analýza osobnosti. Samozrejme, že potrebujeme aj nejaký opis toho cisára, aby sme si ho vedeli, čo najreálnejšie predstaviť takže som to chápala, že to tam musí byť, ale občas mi to prekážalo. 

Kniha ma bavila tak napol. Tak, ako som ju ohodnotila, nepáčil sa mi štýl písania, nieje to písané ako typický príbeh. A po nejakej 50-60 strane mi to začalo dosť prekážať, ale nejak som to už dočítala aj, keď veľmi pomaly som postupovala v knihe. V knihe je množstvo opisov rôznych vecí, ľudí.

Ale tak, ako všetky absyntovky aj táto bola poučná a nebola zbytočná, preto som veľmi rada, že na slovensku máme, aj vydavateľstvo, ktoré sa venuje takýmto poučným knihám. 

Tejto knihy by som dala 3⭐ z 5 ⭐

Za knihu na recenziu by som chcela poďakovať vydavateľstvu Absynt, ak ste stále nečítali túto knihu napravte to tu.


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt smrť v bunkri

Úryvok: Na jar roku 2003 sme spolu s manželkou odcestovali do Južného Tirolska, do Brennerského priesmyku. Hľadal som bunker, v ktorom pred päťdesiatimi šiestimi rokmi našli môjho mŕtveho, zastreleného otca. Chcel som lepšie pochopiť okolnosti jeho smrti a porozumieť dôvodom, ktoré ho do tejto spolkovej krajiny priviedli. Pátranie som roky odkladal, možno až z podvedomého strachu, že pri rešerši naďabím na skutočnosti . ktoré prekonávajú moje najhoršie predtuchy. Od začiatku som si totiž jasne uvedomil, že krutá smrť znamenala koniec života, v ktorom násilie zohralo významnú úlohu. 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt smrť v bunkri
Martin Pollack nám rozpráva príbeh svojho otca, ktorý bol členom SS. O druhej svetovej vojne už vyšlo obrovské množstvo kníh a osobne si myslím, že niektoré knihy z tejto témy by mali byť aj ako povinné čítanie v škole, aby sa takéto ohavné činy už neopakovali.                                                                                                                  Táto kniha mi pomohla k definitívnemu rozhodnutiu, že absyntovky už pravdepodobne čítať nebudem. Aj, keď mám veľmi rada, knihy inšpirované skutočnosťou, tieto knihy sú také odbornejšie a nebavia ma až tak ako iné skutočné knihy aj so štipkou fikcie.   Kniha bola dosť chaotická už len tým, že sa tu striedalo viac časových línií. Veľmi sa mi páčilo, že knihu dopĺňajú rôzne fotky a my si tak môžme aj všetko o čom autor rozpráva pozrieť.  Vďaka týmto fotkám som dala knihe o jednu hviezdičku viac, než by som jej dala bez týchto fotiek. Milo nám spríjemnia čítanie.                                                                                                                                                                                                                                                                      Kniha ma veľmi nebavila, prišlo mi to také neosobné písanie, kde autor len pátra po minulosti svojho otca. Autor sa snažil rekonštruovať život svojho mŕtveho otca, len, aby pochopil lepšie aj sám seba. Snažil sa vyrovnať s temnou minulosťou svojej rodiny. 



Pollackou otec mal veľa spoločného aj s Slovenskom a SNP, tiež eliminoval Židov v okolí Donovalov a Ružomberka.

Tejto knihy by som dala 3⭐ z 5 ⭐

Za knihu na recenziu by som chcela poďakovať vydavateľstvu Absynt, ak ste stále nečítali túto knihu napravte to tu



                                                                                                 



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára