štvrtok 17. mája 2018

Dievča v modrom plášti

 Monica Hesseová



Čítané: 5/2018
Počet strán:305
Vydavateľstvo: Fragment (Albatros Media)
Väzba:Pevná
Rok vydania:2018
Úryvok:   „Ešte som vás tu nevidela,“ zmením tému. „Hliadkujete na tejto ulici každý deň?“ „Na naivné dievčatká, ako si ty, nemám čas. Choď radšej domov, Hanneke.“ Šliapem ďalej, riadidlá sa mi nepatrne trasú. O tých balíčkoch som mu z väčšej časti povedala pravdu. V prvých troch sú naozaj knihy, sveter a zopár zemiakov. Ale pod zemiakmi ležia párky za štyri kupóny, ktoré som kúpila na potravinové lístky nejakého mŕtveho muža, a pod tými zase cigarety a alkohol za peniaze, ktoré mi môj šéf pán Kreuk dnes ráno dal presne na tento účel. Nič z toho mi nepatrí. Väčšina ľudí by povedala, že obchodujem na čiernom trhu, v pokútnej ilegálnej zmenárni tovaru. Ja sa vidím skôr ako zháňačka. Zhá- ňam zemiaky, extra mäso a masť. Spočiatku som dokázala zohnať aj cukor a čokoládu, ale to sú potraviny, ktoré sú v poslednom čase čoraz nedostupnejšie a podarí sa mi ich nájsť len občas. Zoženiem čaj. Zoženiem slaninu. Vďaka mne zostávajú amsterdamskí boháči pekne pri tele. Zháňam veci, bez ktorých by sme sa teraz museli zaobísť, keby sme nevedeli, kde ich hľadať.

Dievča v modrom plášti som si vybrala kvôli tématike - druhá svetová vojna. O tejto čaasti histórie mám prečítaných a videných nespočetne veľa filmov a kníh. Pre mňa je nepochopiteľné, prečo sa diali takéto veci? Ako je možné, že tomu nikto nezabránil?  Prečo museli zomrieť milióny nevinných ľudí? Keď som zistila, že v tejto knihe sú aj detektívne prvky bola to jasna voľba.
 Píše sa rok  1943 v nacistický okupovanom Amsterdame vládne krutosť druhej svetovej vojny - prídelový systém, ukrývanie ľudí, transporty. Mladá Hanneke musí nejako uživiť svoju rodinu a tak na čiernom trhu kde sa pohybuje ako ryba vo vode zháňa vecí pre svojich zákazníkov, aby doma pomohla aj finančne. Keď ju jedného dňa pri donáške vecí z čierneho trhu jej zákazníčka pani  Janssenová požiada o pomoc. Z komory jej ušlo židovské dievča Mirjam. Hanneke spočiatku ani neuvažuje aby pomohla svojej zákazníčke, keďže je to dostatočne riskantné. No neskôr sa rozhodne ju nájsť. Všetko to začne len jednou jedinou otázkou na, ktorú si dokáže nájsť odpoveď, až neskôr chce vedieť kde sa vlastne Mirjam nachádza. Hanneke sa počas celého deja snaží vyrovnať so smrťou svojho milovaného Sebastiana. Veľa krát naňho spomína a obviňuje sa z jeho smrti až do jedného momentu keď sa dozvie isté veci od jeho brata Ollieho. 

Hlavnú hrdinku - Hanneke som si hneď obľúbila, bola odvážna, nebála sa ani krutých nacistov a odišla hľadať úplne neznáme židovské dievča Mirjam. Tiež som mala rada všetky postavy. Akosi neprišla mi žiadna postava - až na nacistických vojakov - nesympatická a zlá. Páčilo sa mi ako si ľudia pomáhali ukrývať sa navzájom a aj keď ľudia vedeli aké nebezpečenstvo im hrozí aj tak ukrývali v svojich príbytkoch židovských občanov. 

Kniha sa mi čítala ľahko mala som u prečítanú za dva dni. Keď som sa pustila do čítania spočiatku sa mi to zdalo také obyčajné, obyčajný príbeh - taký, aký som už 100x čítala, ale po nejakých tých prvých úvodných stranách zistíte, že to nieje obyčajný príbeh. Keď sa raz začítate už knihu nepustíte a stále chcete vedieť viac a viac. 

Tejto knihe by som dala 5⭐ z 5

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujem vydavateľstvu Albatros Media , knihu si môžte zakúpiť tu.

                                          -Nessi





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára