nedeľa 6. mája 2018

Oblak a Veľryba

Anne Nesbet





Čítané: 5/2018
Počet strán: 400
Väzba: pevná

Vydavateľstvo: Fragment 
Rok vydania:2018
Žáner: dobrodružstvo

Úryvok:  „Pozri sa do svojho nového vaku,“ povedala mama, keď vošli do stánku, kde predávali pizzu a hamburgery. „Americké jedlo, ale to všetko teraz necháme tu,“ povedal otec cestou na letisko. „Dali sme ti doň knihu, aby ti pomohla. Aj preto, že je zábavná.“ Bola zahrabaná pod všetkými ponožkami a teplým oblečením: malý fotoalbum. Na obale stálo: JONAH BROWN. „Čo je to?“ opýtal sa Noah. „Fotografie,“ povedala hrdo mama. „Aby ti pomohli zapamätať si, kto si, tvoje nové meno a všetko ostatné.“ „Mama myslela trochu dopredu,“ ozval sa otec. Na prvej strane bola fotografia domu, ktorý Noah nepoznal. Pred ním stála rozmazaná rodina. „Čo je to za dom?“ „Jonahov dom,“ odvetila mama. „Niekoľko nasledujúcich mesiacov tvoj dom, dobre? A okrem toho aj Samov a Lindin dom – to sme my s otcom.“



Do čítania tejto knihy som sa rozhodla hneď keď som zistila, že sa tu rozoberá história, konkrétne udalosti pred pádom železnej opony. Dosť ma aj zaujímalo ako autorka túto tému sformuluje do knihy v ktorej je vekové obmedzenie 10+. 

Jedenásťročného Noaha Kellera jedného dňa vyzdvihnú rodičia pred školou povedia mu, že sa volá Jonah Brown a v skutočnosti nemá jedenásť rokov, ale desať. O pár hodín nato sa Noah teraz Jonah ocitá v NDR za železnou oponou - sám, opustený, nemá nikoho. Nič zo svojho doterajšieho života nesmie prezradiť. Celú svoju minulosť sa musí naučiť nanovo, škola v inom mete, iný kamaráti, iné  zážitky. Neskôr spozná jedinú kamarátku Claudiu s ktorou sa kamaráti, má ju rád. Bohužiaľ všetci im zakazujú sa spolu kamarátiť, ale aj napriek tomu sa oni dvaja kamarátstva nevzdajú a spoločne pátrajú po tom, čo sa stalo Claudiiným rodičom, či naozaj zomreli pri autonehode v Maďarku. Ale toto nieje jediný Noahov problém, Noah sa snaží zistiť kým v skutočnosti sú jeho rodičia. 

Ťažšie sa mi zvykalo na rozprávanie v tretej osobe. Myslím, že viac by sa mi to páčilo v prvej osobe, keď by sme mohli vnímať tento svet očami desaťročného chlapca.  Pozitívne na tom  bolo to, že bol tu dostatok historických faktov, ale zas bolo ich dosť hlavne v častiach "tajného spisu" , ktoré mne osobne pri čítaní prekážali :(

Priateľstvo Noaha a Claudie sa mi veľmi páčilo. Aj napriek tomu, že im to každý zakazoval, oni vydržali utiekli spolu, kamarátili sa. Mysleli na seba aj keď už boli dospelý. Noah pomáhal Claudii zmieriť sa so smrťou svojich rodičov, alebo skôr vypátrať pravdu? A Claudia zas pomáhala Noahovi zmieriť sa stým, že musel odisť z domova, od kamarátov, a ocitol sa sám s rodičmi a Claudiou, ktorú mu zakázali. 

Kniha sa mi páčila. Posledných 150 strán ani neviem ako som mala za nejaké 2 hodiny zhltnuté. Na konci knihy som smoklila ako malé dieťa. Dosť ma koniec tejto knihy vzal. Úprimne čakala by som dlhšiu knihu, keď sa začalo rozuzľovanie deja vôbec som nato nebola pripravená a odmietla som to ďalej čítať, pre mňa to bolo skoro. A to mala táto kniha 400 strán. Ja by som uvítala aspoň o stovku viac. 

Úprimne poviem nečakala som takýto príbeh a dokonca som si aj o trošičku prehĺbila svoj vedomosti z dejepisu, aj keď len o zopár drobnosti, potešilo ma to, že som sa aj niečo dozvedela z tejto knihy.
Aj keď táto autorka bola pre mňa úplne neznáma zo začiatku, prekvapila ma a verím, že táto autorka má veľký potenciál. A určite by som si chcela prečítať aj ďalšie knihy autorky. A aj keď som už vyššie spomínala vekové obmedzenie, myslím si, že táto knihy nieje pre deti od 10 rokov, ktoré o železnej opone nemajú ani šajn, keďže táto história sa učí až  v 9.ročníku základnej školy. Myslím si, že táto kniha je pre starších čitateľov ak naozaj chcú pochopiť čo sa v tejto dobre v Nemecku a celkovo v celom svete dialo. 


Tejto knihy by som dala 5⭐ z 5 ⭐


Za poskytnutie tejto knihy ďakujem vydavateľstvu Albatros Media v prípade záujmu si knihu môžte zakúpiť tu. 


                  -Nessi

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára